onsdag 30 april 2008

Sagan om sköldpaddan

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Wilma och Karl, när kommer det en fortsättning på berättelsen? Blev lite nyfiken nu :)

Anonym sa...

Vilka sagor! Fantastiska! Nu väntar jag på fler...

Anonym sa...

Hej!

Vilken fin blogg ni har! Jag hoppas eleverna i Ystads kommen också snart får chansen att jobba som ni gör!

Några frågor:

1. Är det PhotoStory-filmer som ni lagt in?

2. Lägger ni elever själva in allt? Får ni hjälp med något av er lärare?

Tack än en gång för inspirationen!

MVH
Joachim Thornström, Ystad

Tina sa...

Hej Joachim!
Filmerna har vi gjort i PhotoStory.
Sagorna har jag som lärare laddat upp på ISSUU för att sedan publicera dem åt eleverna.

Eleverna har däremot lärt sig att skanna själva. Böckerna binder vi sedan ihop och behåller i klassrummet som en tryckt bok med.

I denna blogg har eleverna postat in sina inlägg via vår lärportal Fronter. Vi har en Webbtidning med, http://www.k-nytt.blogspot.com/. I den har jag låtit eleverna skriva direkt i Blogger och de lär sig allteftersom. I Blogger kan eleverna lätt spara ett utkast för att sedan gå tillbaka för att redigera, skriva klart eller infoga bilder. Man måste börja någonstans och efterhand lär de sig och kan också visa varandra. Jag har tagit ett steg i taget, utifrån vad eleverna kan. I första vändan handlade det om att logga in på skoldomänen, logga in på lärplattformen, skriva i Word och sedan bygger man bara på.....! Sedan finns de fortfarande elever som naturligtvis fortfrande får problem med att logga in ibland, nätverk som strular osv.

Vi har gjort fler filmer i PhotoStory, men jag har varit restriktiv med att publicera dem, eftersom jag har valt att inte anonymisera vår skola.

Jag upplever att elevera blir väldigt motiverade av att få möjlighet att använda digitala verktyg vardagligt i skolan. Jag och klass 2 är glada om vi kan inspirera andra skolor.

MVH Fröken Tina